Na przestrzeni lat, w celu zmniejszenia efektu „turbo-dziury”, najwięksi producenci turbosprężarek jak np. Mitsubishi Turbocharger opracowali kilka rozwiązań pozwalających zniwelować to niekorzystane zjawisko.

Co to jest turbo dziura?
Jak wiadomo, turbosprężarki idealnie wpisują się w trend downsizingu umożliwiając zmniejszenie rozmiarów silnika spalinowego przy jednoczesnym zwiększeniu mocy. Jednak zestawienie relatywnie małego silnika ze stosunkowo dużą turbosprężarką nie jest tak idealne jak mogłoby się wydawać i ma też swoje niedoskonałości, w tym tak zwaną turbo-dziurę, inaczej mówiąc opóźnioną reakcję turbosprężarki. 

Technologia.
W celu ograniczenia efektu turbo dziury, na przestrzeni lat opracowano kilka rozwiązań. Jednym z pierwszych było zastosowanie szeroko stosowanej dziś zmiennej geometrii (VG), która działa podobnie jak byśmy zastosowali małą i dużą turbosprężarkę do doładowania silnika, a wszystko dzięki obrotowemu układowi łopatek na wlocie spalin do turbiny. W ten sposób turbosprężarka VG może wytworzyć wąskie gardło podczas gdy samochód gwałtownie chce przyspieszyć przy wciąż niskiej prędkości obrotowej silnika a ma niewystarczającą ilość spalin potrzebnych do zwiększenia prędkości obrotowej turbosprężarki i tym samym znacznie zmniejszyć turbo dziurę, jednocześnie zapewniając wysoką wydajność przy maksymalnej mocy.

Inną technologią poprawiającą reakcję jest turbosprężarka twin scroll . W przypadku tego rozwiązania, droga gazów spalinowych z silnika do turbosprężarki jest dzielona na cylinder a zazwyczaj grupę cylindrów , dzięki czemu energia dostępna w spalinach jest wykorzystywana bardziej efektywnie.

Nowe rozwiązania.
Jedną z metod poprawiającą szybką odpowiedź turbosprężarki jest zastosowanie tytanowo aluminiowych kół kompresji turbosprężarki, które w porównaniu ze standardowo stosowanym w kołach materiałem, charakteryzuje się mniejszą gęstością i w efekcie obraca się znacznie łatwiej.
Tendencja do elektryfikacji pojazdów daje również nowe możliwości, w walce z turbo-dziurą. Zastosowanie sieci pokładowych o napięciu 48 Volt pozwoliło na wprowadzenie systemów elektrycznych dużej mocy. Obecnie istnieją dwa rodzaje systemów elektrycznego doładowania: elektryczna sprężarka i elektryczna turbosprężarka. Elektryczne sprężarki są używane jako dodatek obok konwencjonalnej turbosprężarki, dzięki czemu mogą zapewnić doładowanie w chwili, gdy turbosprężarka nie osiąga jeszcze pożądanej prędkości obrotowej. Elektryczne turbosprężarki zapewniają niemal natychmiastowy wzrost tejże prędkości, dodatkowo wykorzystując spaliny działają jak generator
Problem z efektem turbo dziury został znacznie zredukowany w ciągu ostatnich 25 lat, a przyszłość przyniesie jeszcze więcej rozwiązań poprawiających wrażenia z jazdy z turbodoładowaniem.

Po więcej ciekawostek i nowinek technicznych zapraszamy do filii InterCars, na prowadzone przez specjalistów z MotoRemo szkolenia z zakresu turbodoładowania.