Historia turbodoładowania

W okresie pomiędzy 1885 a 1896 rokiem niemieccy konstruktorzy - Rudolf Diesel i Gottlieb Daimler prowadzili prace mające na celu zwiększenie mocy silnika i jednoczesnie zmniejszenie zużycia paliwa, dzięki wykorzystaniu wstępnego sprężania powietrza. Pierwsze turbosprężarki były przeznaczone wyłącznie do dużych silników, działających między innymi na okrętach. Początek turbodoładowania w przemyśle samochodowym związany był z silnikami w samochodach ciężarowych, a konkretnie dotyczył turbosprężarki wyprodukowanej w 1938 roku przez firmę Swiss Machine Works Saurer. Szwajcar Alfred Büchi był pierwszym inżynierem, który w 1952 roku połączył turbodoładowanie z wydechem spalin, osiągając tym samym wzrost mocy silnika o blisko 40%. Od tego momentu rozpoczęto wprowadzanie tej technologii na stałe do przemysłu motoryzacyjnego.

Turbodoładowanie na rynku aut osobowych.

Trudne początki lat 60-tych

Oldsmobile Jetfire oraz Chevrolet Corvair Monza były pierwszymi samochodami osobowymi, w których zainstalowano turbinę w celu zwiększenia mocy silników. Na rynku pojawiły się na przełomie lat 1962-63, jednak mimo wyższej mocy, ich zawodność i awaryjność spowodowały szybkie wycofanie ze sprzedaży.

Wzrost popularności turbin, lata 70-te i 80-te

Prawdziwą rewolucję w turbodoładowaniu samochodów osobowych spowodowało w 1978 roku wprowadzenie na rynek silnika diesle'a z turbodoładowaniem w Mercedesie Benz 300 SD oraz w 1981 roku w Volkswagenie Golfie Turbodiesel. Znaczenie turbosprężarek w pojazdach codziennego użytku wyraźnie wzrosło, przede wszystkim z uwagi na rosnącą niezawodność oraz niższą emisję szkodliwych spalin.
Dziś technologia ta stosowana jest w mniejszym stopniu z uwagi na aspekty wydajnościowe, a w większym ze względu na znaczące zmniejszenie zużycia paliwa, co w konsekwencji prowadzi do mniejszego zanieczyszczenia otaczającego nas środowiska.

Kryzys paliwowy

W 1973 roku miał miejsce pierwszy kryzys paliwowy, po którym rozpoczęto na stałe montowanie turbosprężarek w silnikach dieslowskich pojazdów ciężarowych. Mimo wyższych kosztów inwestycyjnych, technologia ta stała się opłacalna poprzez oszczędności osiągane dzięki niskim kosztom paliwa. Pojawienie się w latach 80-tych coraz bardziej rygorystycznych regulacji dotyczących emisji spalin, dodatkowo wpłynęło na zwiększenie się liczby turbosprężarek montowanych w pojazdach.
Jeszcze w latach 70-tych technologia ta znalazła zastosowanie między innymi w sportach motorowych, przede wszystkim w Formule 1. Od tego momentu zaobserwować mogliśmy stały wzrost popularności turbin w samochodach osobowych. Był to okres, w którym słowo "turbo" stało się niezwykle modne, a większość wiodących producentów aut posiadało w swojej ofercie przynajmniej jeden topowy model samochodu z turbodoładowanym silnikiem benzynowym. Z uwagi na ekonomiczny aspekt, popularność ta jednak nie trwała długo, nawet pomimo faktu, że takie samochody uzyskiwały większe moce. Do odrzucenia przez klientów silników z turbosprężarką, przyczyniła się również odpowiedź turbosprężarki na zmienne warunki pracy, która wówczas była zbyt duża.
Nowoczesne technologie radzą już sobie z tzw. „turbo dziurami” i fascynacja tą niezwykłą technologią trwa do dziś. Jej największym atutem jest wykorzystanie energii spalin do ograniczenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych związków, przez co turbosprężarki przyczyniają się znacząco do ochrony środowiska, a także energii zawartej w surowcach naturalnych.
Ważne jest również, że obecnie w chwili wystąpienia awarii turbiny, jej naprawa bądź zakup nowej nie jest już tak kłopotliwa i kosztowna jak kiedyś.

Aktualności

Mitsubishi Turbocharger Distributor Days – Maj 2017

Dwa majowe dni spędziliśmy na spotkaniu dystrybutorów turbosprężarek Mitsubishi w Amsterdamie. Garść Historii, trochę aktualności i plany na przyszłość.

Konferencja Garrett Performance 2017

Wiosna, to intensywny okres, obfitujący w targi i konferencje. Nie inaczej jest w roku 2017. Jednym z majowych eventów w którym z przyjemnością braliśmy czynny udział, była Konferencja Honeywell Garrett Dystrybutorów produktów Performance.

Zmienna geometria turbosprężarek Mitsubishi

Zmienna geometria turbosprężarek Mitsubishi

Turbosprężarki Garrett VNT z zaworem elektronicznym chłodzonym wodą

Downsizing, czyli zmniejszania pojemności skokowej silnika, który stał się modny wśród producentów silników samochodowych w ostatnich latach

Numeracja turbosprężarek Mitsubishi

Przed zamontowaniem nowej turbosprężarki należy ją odpowiednio zidentyfikować. Jest to zadanie, które należy wykonać bardzo precyzyjnie aby dopasować odpowiadający silnikowi produkt.

Nowe Turbosprężarki Garrett GTX Gen II z odwrotnym kierunkiem rotacji

Moto Remo jako autoryzowany dystrybutor produktów Garrett Performance prezentuje nowość Honeywell Garrett.

Targi Automechanika 2016 Frankfurt

We wrześniu uczestniczylismy w Targach Automechanika 2016 we Frankfurcie.

Mieliśmy przyjemność gościć wielu odwiedzających nasze stoisko.

4 Międzynarodowa Konferencja Dystrybutorów Honeywell Garrett 2016

21 oraz 22 czerwca, w tych dniach byliśmy obecni na 4 Edycji Międzynarodowej Konferencji Dystrybutorów Honeywell Garrett w Szanghaju.

 

 

rsfurniture, fotele biurowe, biurka, hokery