Sprężarka powietrza.

Jest podstawowym elementem układu pneumatycznego samochodów ciężarowych. Jej zadaniem jest sprężenie i utrzymywanie żądanego ciśnienia w zbiornikach powietrza. Źródłem energii niezbędnej do jej napędu jest silnik pojazdu, który poprzez koło zębate lub pasek klinowy napędza podzespół. W pojazdach o małym zapotrzebowaniu na powietrze bardzo często możemy spotkać kompresory z własnym elektrycznym napędem.

Odpowiednie parametry ciśnienia powietrza są niezbędne do właściwej pracy zaworów oraz siłowników układu pneumatycznego. Aby układ pneumatyczny pracował bezproblemowo powietrze nie może zawierać zanieczyszczeń. W tym zakresie podzespół współpracuje z blokiem przygotowania powietrza, którego zadaniem jest usunięcie ewentualnych drobnych zanieczyszczeń występujących w tłoczonym powietrzu, tj. oleju, wody oraz cząstek stałych. Wymagany zakres ciśnienia niezbędny do prawidłowej pracy siłowników hamulców oraz poduszek pneumatycznych utrzymuje tak zwany zespół zaworów, natomiast za ilościowe zabezpieczenie poszczególnych odcinków układu pneumatycznego w powietrze odpowiadają zbiorniki wyrównawcze o objętości zależnej od zapotrzebowania tego medium na danym odcinku.

Budowa

Konstrukcja sprężarek z którą najczęściej mamy do czynienia w pojazdach samochodowych jest typu wyporowego tłokowego. Ruch posuwisto zwrotny tłoków wytworzony w wyniku ruchu obrotowego wału korbowego oraz korbowodu powoduje zwiększenie ciśnienia w cylindrach.

W zależności od zapotrzebowania powietrza w układzie pneumatycznym, w odmianie tej występują kompresory jedno lub wielotłokowe z jedno lub dwu stopniowym systemem sprężania.
Głowica jest integralną częścią każdej tłokowej sprężarki powietrza. Umiejscowiony w niej jest zespół zaworów ssących i tłocznych oraz bardzo często kanały instalacji chłodzenia. Najnowsze rozwiązania układów pneumatycznych zawierają specjalny układ zaworów, który sprężony pneumatycznie ze sprężarką powietrza steruje jej wydajnością uzyskując wymierne oszczędności poboru mocy.

Rodzaje sprężarek:

Podział ze względu na ilość tłoków:
• Jedno tłokowe

sprezarka jednotłokowa

• Dwu i wielotłokowe

sprezarka dwutłokowa

 

Ze względu na konstrukcje systemu oszczędzania energii:
• Tłoczkowe

sprezarka tłoczkowa

• Płytkowe

sprezarka płytkowa

• Sprzęgłowe

sprezarka sprzęgłowa

 

Ze względu na czynnik w systemie chłodzenia:
• Powietrzne

sprezarka chłodzona powietrzem

• Chłodzone płynem z instalacji chłodzenia silnika

sprężarka chłodzona płynem

 

Ze względu na sposób napędu sprężarki:
• Pasek klinowy

sprezarka napędzana paskiem

• Koło zębate

sprezarka napędzana kołem zębatym

 

Zasada działania

Powietrze zasysane jest z układu filtra powietrza (wspólnego z silnikiem pojazdu). Należy wspomnieć, że istnieją rozwiązania w których filtr powietrza pracuje tylko dla sprężarki. Obieg powietrza w układzie pneumatycznym rozpoczyna się od zassania go w momencie ruchu tłoka w dół cylindra. Przy zwrocie kierunku tłoka powietrze jest sprężane . W tym momencie w wyniku zwiększonego ciśnienia powietrza zostaje zamknięty zawór ssący a jednocześnie otwarty zawór tłoczny, który pozostaje otwarty aż do osiągnięcia przez tłok górnego punktu zwrotnego. Tuż po zmianie kierunku pracy tłoka i jego ruchu w dół następuje zmniejszenie ciśnienia w cylindrze. W tym momencie zawór tłoczny zostaje zamknięty a powietrze które zostało przetłoczone do instalacji pneumatycznej zostaje odcięte. Następnie cykl ten jest powtarzany.

Powietrze w wyniku sprężania nagrzewa się. W celu zmniejszenia jego temperatury komora tłoczna w głowicy posiada zwiększoną powierzchnię odprowadzającą ciepło i dodatkowo jest chłodzona powietrzem lub płynem chłodzącym. Ważną role w schładzaniu powietrza odgrywa przewód łączący sprężarkę z zespołem zaworów i osuszacza. Odpowiednia temperatura powietrza dochodzącego do osuszacza skutkuje skutecznym oddzieleniem wilgoci z powietrza dostarczanego do układu pneumatycznego, dlatego tak ważną rolę odgrywa czystość powierzchni komory tłocznej głowicy jak również czystość samego przewodu. Aby skutecznie schładzać dostarczane powietrze, wiele przewodów zostaje specjalnie wydłużona poprzez ich spiralną konstrukcję. Należy pamiętać, że w wyniku zabrudzenia przewodu tłoczącego występują zwiększone opory przepływu, które dodatkowo zwiększają temperaturę powietrza.

Sprężarki powietrza najczęściej pracują przy obrotach do 3000 obr/min. wytwarzając ciśnienie rzędu od 6 do 16 bar

Najczęściej spotykane problemy podczas pracy sprężarek powietrza i ich możliwe przyczyny

Wysoka temperatura pracy:

       - zanieczyszczona głowica oraz przewód tłoczący powietrze
       - niewłaściwa regulacja zaworów

 

Zbyt mała wydajność:

       - wadliwa regulacja zaworów układu pneumatycznego lub ich nieszczelność
       - zanieczyszczone zawory sprężarki

 

Pompowanie oleju do układu pneumatycznego:

      - wytarty układ tłokowy w wyniku niewłaściwego smarowania
      - wytarty układ tłokowy w wyniku zasysania zanieczyszczonego powietrza
      - zły stan silnika (zagęszczony spalinami olej oraz nadmierne ciśnienie spalin w skrzyni korbowej silnika skutkuje niewłaściwą pracą pierścieni tłokowych sprężarki).

 

 

Aktualności

Mitsubishi Turbocharger Distributor Days – Maj 2017

Dwa majowe dni spędziliśmy na spotkaniu dystrybutorów turbosprężarek Mitsubishi w Amsterdamie. Garść Historii, trochę aktualności i plany na przyszłość.

Konferencja Garrett Performance 2017

Wiosna, to intensywny okres, obfitujący w targi i konferencje. Nie inaczej jest w roku 2017. Jednym z majowych eventów w którym z przyjemnością braliśmy czynny udział, była Konferencja Honeywell Garrett Dystrybutorów produktów Performance.

Zmienna geometria turbosprężarek Mitsubishi

Zmienna geometria turbosprężarek Mitsubishi

Turbosprężarki Garrett VNT z zaworem elektronicznym chłodzonym wodą

Downsizing, czyli zmniejszania pojemności skokowej silnika, który stał się modny wśród producentów silników samochodowych w ostatnich latach

Numeracja turbosprężarek Mitsubishi

Przed zamontowaniem nowej turbosprężarki należy ją odpowiednio zidentyfikować. Jest to zadanie, które należy wykonać bardzo precyzyjnie aby dopasować odpowiadający silnikowi produkt.

Nowe Turbosprężarki Garrett GTX Gen II z odwrotnym kierunkiem rotacji

Moto Remo jako autoryzowany dystrybutor produktów Garrett Performance prezentuje nowość Honeywell Garrett.

Targi Automechanika 2016 Frankfurt

We wrześniu uczestniczylismy w Targach Automechanika 2016 we Frankfurcie.

Mieliśmy przyjemność gościć wielu odwiedzających nasze stoisko.

4 Międzynarodowa Konferencja Dystrybutorów Honeywell Garrett 2016

21 oraz 22 czerwca, w tych dniach byliśmy obecni na 4 Edycji Międzynarodowej Konferencji Dystrybutorów Honeywell Garrett w Szanghaju.

 

 

rsfurniture, fotele biurowe, biurka, hokery