Turbosprężarki Garrett VNT z zaworem elektronicznym chłodzonym wodą

Downsizing, czyli zmniejszania pojemności skokowej silnika, który stał się modny wśród producentów silników samochodowych w ostatnich latach

, wpływa na wszystkie części układu napędowego w tym również na turbosprężarkę.  Generowanie coraz większej mocy oraz momentu obrotowego przez mniejsze jednostki przekłada się na dużo wyższe temperatury wokół silnika. Dodatkowo osłony silnika które okrywają silnik od dołu i z góry powodują, że najniższa temperatura w okolicy turbosprężarki to aż 180 stopni Celsjusza. Oznacza to konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na delikatne komponenty  współpracujące z turbosprężarką takie jak np. elektroniczny zawór sterujący pracą turbosprężarki.

Maksymalna temperatura pracy zaworu elektronicznego, przy zachowaniu której unikniemy zniszczeniu podzespołu wynosi około 140 stopni Celsjusza. Aby zawór nie pracował w wyższych niż dozwolono temperaturach, zastosowano dodatkowe jego chłodzenie cieczą. Pierwsze egzemplarze nowego typu zaworu (aktuatora) są aktualnie w produkcji.

Opisywany zawór to wersja sUTA (Simple Universal Turbo Actuator) – zilustrowana poniżej. System chłodzenia zaworu jest połączony jest z układem chłodzenia silnika, a użycie elektrycznej pompy odpowiedzialnej za recyrkulacje cieczy chłodzącej pomaga utrzymywać bezpieczną temperaturę nawet w momencie nagłego wyłączenia silnika. W takim wypadku system chłodzenia kontynuuję pracę do momentu osiągniecia pożądanej temperatury wewnątrz aktuatora.

W celu zagwarantowania bezpiecznych warunków pracy podzespołów elektronicznych maksymalna temperatura płynu chłodzącego nie może przekroczy 110 stopni Celsjusza. 

 

zaworychlodzone