Turbosprężarki w silnikach PSA 1,6 HDi, DV6TED4.

Silnik DV6TED4 to jednostka wysokoprężna o dużej mocy przy stosunkowo małej pojemności silnika. Znajdziemy ją  w wielu różnych samochodach marek: Citroen, Ford, Mazda, Mini, Peugeot i Volvo z silnikami 1,6 HDi.

Analiza problemu

Konstruktorzy zaprojektowali ten silnik do pracy w wysokich temperaturach, co wymaga zastosowania bardzo dobrych olejów silnikowych, które przez cały czas pracy silnika muszą być utrzymywane w dobrej jakości. Dla właściwej pracy tej jednostki równie ważny jest: właściwy poziom oleju, czystość filtra i chłodnicy oleju. Przeprowadzone badania wskazały, że praca silnika przy niskim poziomie oleju skutkowała pojawieniem się węgla w oleju, co z kolei prowadziło do zablokowania przepływu nie tylko w przewodach ale również w filtrach i chłodnicy oleju, a w konsekwencji do szybkiej awarii turbosprężarki. Tego typu zanieczyszczenia są również nie bez znaczenia dla właściwej pracy pompy próżniowej która również może ulec awarii.

 

Poniżej kilka zdjęć, z przeprowadzonej przez APi, analizy opisywanego problemu silnika 1,6 HDi, DV6, oraz kilka zdjęć turbosprężarki, której przyczyną awarii był nagromadzony węgiel.

turbospr-psa-1

 

turbospr-psa-2

 

turbospr-psa-3

 

turbospr-psa-4

 

Problemy turbosprężarki

Z uwagi na wysokie prędkości obrotowe (230 000 obrotów na minutę) turbosprężarka jest zwykle pierwszą, która daje oznaki istniejących w silniku nieprawidłowości związanych ze smarowaniem. Jeżeli nie przestrzegano prawidłowej częstotliwości wymiany oleju i jego prawidłowego poziomu pierwsze awarie turbosprężarek zdarzały się już po przekroczeniu przez silnik przebiegu 45 000 km.


W związku z tym producenci aut, w których używany jest ten silnik poza normalnymi instrukcjami montażu turbosprężarek, przygotowali specjalnie dedykowaną instrukcję z uwzględnieniem problemów tego szczególnego silnika, gdyż stwierdzili, że tworzący się podczas pracy silnika węgiel jest szczególnie trudny do usunięcia.


Ogólnie wiadome jest, że awarie turbosprężarek z reguły związane są z niewłaściwymi parametrami pracy innych urządzeń współpracujących z turbiną, a zwykle są z to zanieczyszczenia w dostarczanym powietrzu oraz oleju na którym pracuje. Dlatego tak ważne jest aby przed zamontowaniem nowej turbosprężarki do silnika, znaleźć i usunąć przyczynę, która spowodowała awarię, aby nie doprowadzić do szybkiego zniszczenia kolejnego, wymienionego podzespołu.

Dedykowana instrukacja montażu

W przypadku silników PSA 1.6HDi należy zwrócić szczególną uwagę na odkładający się nagar, zwęglony osad, który przenika do turbosprężarki powodując jej awarię. Aby zminimalizować ryzyko kolejnej awarii należy przeanalizować wszystkie niżej wymienione punkty, co pozwoli maksymalnie wpłynąć na likwidację nagromadzonego węgla w silniku, który jest odpowiedzialny za uszkodzenia turbosprężarki.
• Przewód doprowadzający olej do turbosprężarki oraz śruby mocujące muszą być wymienione na nowego typu
• Pompa olejowa powinna być wymontowana i sprawdzona
• Miska olejowa musi być wymontowana i wyczyszczona
• Należy sprawdzić czy w misce olejowej jest prawidłowy poziom oleju
• Filtr oleju musi być wymieniony
• Chłodnica oleju wraz z filtrami powinna być wymontowana i wyczyszczona
• Intercooler dokładnie oczyścić lub wymienić
• Przewody wlotowe i wylotowe powietrza należy sprawdzić pod kątem uszkodzeń i czystości
• Układ wydechowy sprawdzić pod kątem zanieczyszczeń i blokad (katalizator, DPF, itp.)
• Dla pojazdów z filtrem cząstek stałych DPF: w przypadku gdy filtr jest zablokowany, przeprowadzić statyczną regenerację zgodnie z wytycznymi producenta
• pompa próżniowa wspomagania hamulców powinna być zdemontowana i sprawdzona czy nie nagromadził się tam nagar – który konieczne musi zostać wyczyszczony
• zamontować nowy filtr oleju a silnik zalać nowym, właściwym olej
• uszczelki wtryskiwaczy paliwa sprawdzić jeśli to konieczne wymienić
• przewód odprowadzający olej sprawdzić ,czy nie została zmniejszona średnica przepływu przewodu przez nagromadzony nagar – najlepiej wymienić na nowy.

Zestawy montażowe 

Szczegółowa instrukcja montażu dołączona jest wraz z nową turbosprężarką.
Aby ułatwić klientom dostęp do wszystkich materiałów niezbędnych do wymiany turbosprężarek Garrett 753420-5005,6 lub MHI 49173-07507, istnieje teraz możliwość zakupu w MotoRemo dedykowanych do tych turbosprężarek przewodów doprowadzających olej wraz ze śrubami mocującymi oraz zestawem uszczelek.

 

turbospr-psa-5

 

Zestaw 550075 – turbosprężarki Garrett
Zestaw 550076 – turbosprężarki Mitsubishi
Turbosprężarki Garrett dostępne są również w wersji po naprawie fabrycznej Garrett Original Reman o numerze 753420-9006 w zestawie z kompletem uszczelek.


Dokładna analiza problemu w silniku 1,6 HDi, DV6, przeprowadzona przez firmę Api: http://www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf
Film Garrett by Honeywell przedstawiający proces wymiany turbosprężarki w silniku DV6 https://www.youtube.com/watch?v=3-ww3-8ObFs